Donderdag, 21 ste stapdagen

24 mei 2018 - Madrid, Spanje

Heel goed geslapen vannacht,en om 6u gaan ontbijten. We zaten nog maar juist neer als ik telefoon kreeg dat pa achteruit gaat. Wat er dan allemaal door je heen gaat, je beleeft de weg al vol emoties, maar dan lopen ze echt over. Ondanks dit pijnlijk bericht hebben we ons ontbijt genuttigd en zijn vertrokken. Stappen is de beste remedie om te verwerken.

Na enkele kilometers stappen besefte ik ineens dat er zoiets als whatsapp bestond. Soms haten we al die nieuwe technologie, maar nu kwam hij goed van pas.GELUKT!  Ik heb pa kunnen zien en spreken. Hij was er volledig van bewust dat ik het was aan de andere kant , ik heb hem verteld dat ik hem meedraag tot het einde en dat hij mag rusten en niet meer moet vechten. We hebben naar mekaar gewuifd en mekaar een kushand als afscheid toe geworpen. Ik hoop alleen dat hij rustig mag gaan zonder teveel pijn.

Ik ben Rachelle enorm dankbaar voor de steun in deze moeilijke momenten , want voor haar is dit ook niet makkelijk. We zijn er voor elkaar!

Onze tocht vandaag was zeker niet gemakkelijk, het was klimmen en dalen , wel door mooi paadjes en over kleine bruggetjes. Soms zelfs alleen maar over enkele stapstenen door het water, dan mag je zeker geen evenwichtsstoornissen hebben. En het bleef maar duren, het waren kilometers met een elastiek gemeten want er kwam geen einde aan. Daar boven op stegen de temperaturen tot boven 26 graden en wij maar puffen en zweten. We zochten ieder schaduwplekje op om even te kunnen rusten.

Eindelijk zagen we een naamplaatje van Ribadiso da Baixo en kwam het einde in zicht. De albergue peregrinos genomen, deze ligt aan t water en het is er heerlijk verpozen. Eerst een halfuur gerust, want we waren op. Na een heerlijke douche zijn we weer spiksplinternieuw en gaan we een terrasje doen met een vino tinto de verano, want na het werken komt de ontspanning.

30km gedaan

1. Lieve en Hans:
    24 mei 2018
    We weten niet goed wat te zeggen, nu. Gemengde gevoelens, weet je wel.. enkel één woord. Sterkte!
  2. Chantal:
    24 mei 2018
    Rita,komaan!!!!!Rachelle,jij ook!!!!Wat is dit een heftige camino zeg!!!
    De hele blog stuurt moed en hoop naar jullie,daar ben ik zéker van!!!
    Dit is een hele mooie vriendschap tussen Jullie!De ene houdt de andere recht en omgekeerd!Zorg goed voor elkaar!!!xxx
  3. Mia D'Aubioul:
    24 mei 2018
    Veel sterkte Rita. Tof dat je met uw pa hebt kunnen spreken. Gelukkig kan dit dank zei de moderne technologie. Ik wens jullie beiden nog veel moed om uw einddoel te bereiken 👍👍👍👋👋👋
  4. Denis:
    24 mei 2018
    Rita heel veel sterkte en een goed einde van jullie tocht. Ik leef mee. Doei
  5. Jef en Maria:
    24 mei 2018
    Dappere Zandstappers: hou de moed erin .Wij duimen voor jullie dat jullie het traject kunnen afwerken ondanks het minder goede nieuws van het thuisfront. Hopelijk kan je volgende week je Pa nog bezoeken, Rita.
  6. Rita en Rachelle:
    24 mei 2018
    Bedank allemaal voor jullie steun, wij maken onze tocht af. Nu nog 40 km te gaan en maandag thuis.
  7. Peeters Martine:
    24 mei 2018
    Het zal zeker niet gemakkelijk geweest zijn om vandaag tot een goed einde te brengen. Maar jullie hebben het toch maar weer gedaan. Knap van jullie beiden, jullie zijn zeker goede vriendinnen die elkaar steunen door dik en dun. Knap, chapeau !!!!!!!!
    Probeer ondanks alles toch nog te genieten want het einde van de tocht lacht jullie toe.
    Groetjes Martine en Ronny
  8. Martine:
    24 mei 2018
    Gaat het NIET zoals het moet.....
    Dan moet het maar zoals het gaat.....
    Doorgaan.Nu en later....
    Knuffel en duwtje in de rug.
    Martine
  9. Julienne en Willy:
    24 mei 2018
    Mooi zo, geniet samen van elk moment.
  10. Hilde V.:
    24 mei 2018
    Zo moedig, veel respect! Wens jullie veel moed nog. Heb éénzelfde ervaring meegemaakt met m'n vader. Helaas heb ik hem niet meer kunnen zien noch spreker en kwam ik te laat. Het doet me wat jullie verhaal en wat je nu meemaakt. Veel respect en oprechte medeleven. Zo mooi, hoe het ook eindigt, ik ben er zeker van dat jullie en ook je vader er vrede zullen mee hebben! Veel liefs en sterkte.
  11. Louis De Wilde:
    25 mei 2018
    Sterkte Rita en nog even volhouden en met Rachelle bij jou komt alles wel goed.