Zondag, 27 mei ons laatste caminoverslag

27 mei 2018 - Madrid, Spanje

Na het ontbijt vanmorgen, voor de laatste keer onze rugzak aan en op weg naar ons pensionnetje waar we onze laatste nacht gaan slapen. We mochten onze rugzak bij de vriendelijke receptioniste achterlaten. Zo waren we toeristen geworden.

De stad lag er nog rustig bij en overal waren ze de straten aan t vegen met water, zodat alles weer netjes was voor de horde pelgrims aankwamen.

Na de stad te hebben verkent, bezochten we de kathedraal met de crypte van de De heilige Jacobus daar mochten wel geen foto's worden genomen, wat niet meer dan normaal is. Daar hebben we beiden goed beseft en aangevoeld wat De Camino voor ons betekende.

Tegen half twaalf ( goed op tijd dachten we) gingen we naar de kathedraal om de mis bij te wonen. Maar wat hadden wij ons misrekend. Er stond een rij van zeker 500m aan te schuiven en we hebben dan ook 45 minuten voetje voor voetje mee aangeschoven. De kathedraal zat barstensvol, zoals sardienen in een doosje. Vele jongeren en groepen, je kan het niet bedenken. Zoiets hadden we nog niet meegemaakt. We hadden op de toeristische dienst gevraagd wanneer ze de botafumeiro laten slingeren,maar daar konden ze niet op antwoorden daar het afhangt van  de donaties die ze krijgen. Wij denken dat er vandaag heel veel gegeven is, want wIj hebben hem zien gaan. INDRUKWEKKEND!

Nu was het etenstijd en we hebben dan ook genoten van een goed Italiaans restaurantje.

De Ciudad de Cultura mocht ook niet ontbreken op onze toeristische dag, uiteindelijk moesten we ook nog een beetje stappen anders zouden we het ontwent geraken. Na een half uurtje goed doorstappen en weeral een klim, kwam de cultuurstad in zicht. Ongelooflijk hoe een mooie, moderne architectuur. We hebben er met volle teugen van genoten om dit kunstwerk van architectuur te mogen bewonderen. De gebouwen nemen de vorm aan van de bergen en zijn bedekt met een soort mozaïek, ogen te kort om dat allemaal te bekijken.

Rond zes uur zijn we dan gearriveerd in ons pensionnetje en werden daar opgewacht door bezorgde mensen van het onthaal, want er was en is staking bij de luchthavens. Ons hartje klopte honderd in t uur, het zal toch niet waar zijn zeker. Ze hebben het dan voor ons gecheckt en aangezien we een rechtstreekse vlucht naar Brussel hebben, zou het voor ons geen probleem mogen zijn. De vluchten met tussenstop in Frankrijk, die mensen zitten twee dagen vast. Toch kijken we regelmatig op de app van Vueling. Voorlopig alles ok, en onze taxi zal er om 4 u vannacht zijn om ons naar de luchthaven te brengen.

Bedankt allemaal om ons te volgen, we vonden het fijn om onze Camino met jullie te delen.

Lieve groetjes van ons beiden, Rita en Rachelle

1. Milenka:
    27 mei 2018
    Rita, veel sterkte met het verlies van je vader. Goed dat je nog afscheid hebt kunnen nemen van hem. Ik ken jou wel niet, ik ken enkel Rachelle, maar door jullie verhalen te volgen heb ik het gevoel dat ik je toch beetje ken.
    Rachelle, ik ben blij dat je dit samen met zo’n goede vriendin hebt kunnen doen.
    Bedankt dat jullie jullie verhaal met mij gedeeld hebben.
    Fantastisch dat jullie het gehaald hebben. Proficiat dames!!!
    Veel liefs, milenka
  2. Hilde V.:
    27 mei 2018
    Welkom thuis, lieve en dappere dames.Veel sterkte nog voor de vele emotionele momenten en dagen die nog zullen komen. Liefs, Hilde
  3. Julienne en Willy:
    28 mei 2018
    Fantastisch wat jullie deden. Ondanks tegenslag op de eerste dag en pijnlijke momenten de laatste dagen, hielden jullie het vol tot aan de kathedraal. Schittterend.
    Nogmaals onze oprechte deelneming aan Rita.
    Het is pijnlijk iemand te verliezen die men graag ziet.
    Moge het een troost zijn dat je papa heel lang in jullie midden mocht zijn, en dat hij aan deze gezegende leeftijd van verder lijden is gespaard.
  4. Francois van goubergen:
    30 mei 2018
    Proficiat met de wandeling naar kk
    ompostella